Friday, November 12, 2010

Kelebihan menyambung pengajian di dalam negara

Salam sejahtera ke atas semua.
Pada keluaran kali ini kita akan membincangkan kebaikan menyambung pengajian di dalam negara.
Tiada niat langsung untuk memboikot British Council atau IDP Australia atau segala ejen pendidikan luar ye.
Tidak pula berhasrat memenangkan UPU MOHE.
Saya berada di atas pagar sekarang.

Setelah melakukan kajian melalui publish paper dan thesis berkaitan pendidikan tinggi di Malaysia,
(Saya juga tidak tahu mengapa tiba2 rajin baca artikel sebegini sedangkan artikel fluid mechanics yang bergunung untuk research sendiri punye la liat nak membacanye T.T)
terdapat beberapa faktor yang dikatakan mengapa mereka tidak memilih untuk menyambung pengajian dalam negara.
Antaranya ialah:
  • Tidak ditawarkan kursus pengajian yang ditawarkan dan kursus yang berjaya ditawarkan kepada mereka di IPTA pula adalah yang tak diHINGINi. OK alasan ini boleh diterima.
  • Kelulusan Malaysia tak 'world' katanya. Kalau anda pergi oversea tu masuk Harvard ke MIT ke Cambridge ke dan sekufu dengannya faham la napa ko nak cite pasal world sangat. Tapi kalau setakat masuk University of Kansas / Tennessee tak pun Dublin Institute of Technology, baik kau masuk UTM je.Duhh~
  • Ingin pengalaman dunia luar. Nak tengok negara orang. Kalau setakat nak jalan2 makan angin belajar kat Malaysia pun boleh. Buat kertas kerja untuk Global Outreach Programme, cuti sem boleh jalan2 luar negara. Tak pun belajar pandai2 nanti masuk pertandingan beriya2 sampai jadi wakil Malaysia. Alasan kulapuk lah!
  • Susur galur keluarga saya semuanya belajar obersi. Saya mesti pilih! bab2 keturunan ni saya tak berani la nak sentuh. tapi tak salah jika kita lakukan suatu kelainan dalam keluarga. kalau nak belajar maths, kat Malaysia pon 1+1=2. anda pilih anda dapat!
  • dan lain2

Baiklah, mari kita teruskan diskusi ini dengan mengkaji beberapa kelebihan menyambung pengajian di dalam negara. Berikut adalah pada pandangan saya:
  1. Terdedah dengan dunia pendidikan dan penyelidikan semasa tempatan.

    Tahukah anda jika anda menghadiri universiti tempatan, anda akan disajikan dengan subjek2 seperti Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS), Globalisasi dan Isu-isu Semasa dan lain2 (sememangnya bukan seronok sangat pun belajar subjek cenggini dan selalunya benda camni la bagi rosak pointer orang. Tapi saya suka perosak pointer saya ini kerana mendedahkan saya dengan pengetahuan am yang bagi saya perlu diketahui oleh semua orang yang berada di muka bumi ini tidak terkecuali bayi yang baru lahir mahupun manusia tertua di dunia yang mungkin buta huruf).

    Bagi golongan yang berminat untuk menceburi industri yang melibatkan penyelidikan di Malaysia, sangat perlu untuk anda tahu dimanakah tahap penyelidikan di Malaysia demi memperbaiki dan menaikkan taraf penyelidikan di Malaysia. Kiranya anda survey la bidang yang mana 'tompang' lagi tu. Maka tiadalah pembaziran masa dan tenaga buat benda yang dah ada kan?

  2. Lebih bergaul dengan seluruh rakyat Malaysia yang pelbagai kaum dan negeri

    Ini adalah pengalaman bermakna sebagai rakyat Malaysia. Macam saya (contoh nak diri sendiri kan (-__-') ), tinggal di kampus bersama2 kaum lain. Maka merasalah anda hidup harmoni berkongsi toilet dan bilik mandi dengan segenap rakyat Malaysia. Ada yang cebok, ada yang tak cebok. Ada yang berak tak cebok tapi prihatin orang lain berak cebok dan tidak meninggalkan sisa2 pepejal mereka begitu saja lantas meng-flush mangkuk jamban yang digunakan. Dan paling menyampah golongan tak bertanggungjawab mentang2 tak cebok bontot, mangkuk jamban pon dia tak mahu cebokkan. Ini adalah salah satu stres yang dialami oleh saya ketika ini T.T

  3. Jimat kos

    Sekurang2nya adalah juga PTPTipu ehh bukan PTPTN menghulurkan bantuan pinjaman kan? Ringan la sikit beban mak abah anda. Kalau pergi belajar nun jauh di Europe tu pakai duit mak abah, siannya lah mak abah anda membanting tulang nak pastikan mampu bayar pengajian anda. Lainlah kalau abah anda Tan Sri A ke, Dato Seri B ke, Datuk C ke, bolehla sesuka hati anda sebagai anak abah berperlakuan sebegitu. Kalau yang dapat scholarship dari MARA, JPA atau organizing institution, lagilah dipersilakan ke luar negara. Lantak lah orang nak salahkan anda pakai duit cukai bersuka ria sedangkan harga minyak di Malaysia menaik, dorang tu jeles je dengan anda :)

  4. Banyak cuti = kurang kuliah

    Disebabkan Malaysia ni terdiri daripada pelbagai kaum dan mengandungi pelbagai budaya, maka kita juga banyak cuti am. Hahhh syurga betul kurang kelas. Waktu cuti bisa karaoke ataupun bermain dance mat tak pun menonton HP 7.paling kurang pun boleh balik rumah bermain guling2 bersama adik anda.

Banyak lagi isi2 minor seperti dapat makan jamuan free setiap kali politician datang bagi ceramah ke hape, dapat beraya sakan tak kira dari aidilfitri, aidiladha, deepavali, chinese new year, thaipusam, moon cake festival, maulidur rasul, awal muharram, nuzul quran, isra' dan mi'raj, wesak day, hari gawai, hari Malaysia, hari merdeka, tahun baru, hari keputeraan Yang di-Pertuan Agong, hari keputeraan sultan negeri, hari pekerja, hari guru, hari ibu, hari bapa, hari jadi kengkawan, hari pertama bayi dilahirkan dalam keluarga terdekat anda, juga tak dilupakan hari2 reunion dan hari2 tertentu yang ada Jom Heboh :P

Sekian saja untuk kali ini. Harap maklum.

7 comments:

  1. satu lagi pasal nak cantikkan Resume:

    takkan nak yang camni,

    Degree : UTM

    Master : UTM

    PhD : UTM

    apekah?

    ReplyDelete
  2. arifu: nak cantikkan resume banyak cara.
    bubuh glitter byk2 pon cantek jugak :P

    sopi: anda letop anda dapat ;)

    ReplyDelete
  3. kikiki, rajinnye yunk wat research paper
    kekeke smpai jamban p0n ada
    keh3x

    ReplyDelete
  4. hahahah, x bleh tahan alasan nak blajar oversea~;)

    ReplyDelete
  5. sab: padahal fluid mechanics punye buku tak abes study lagi kan :(

    atiq: setiap tindakan mesti ada sebabnya. tipu kalau kata xtau.

    ReplyDelete