Friday, January 14, 2011

Bagaimana saya dilatih sewaktu kecil: pelat R

Ingat lagi masa kecik dulu, saya pelat R.
Setiap kali sebut R akan berbunyik 'agh'.
Kalau mengaji pula, huruf 'ro' jadi 'gho'.
Abah train saya hari2 sebut R dengan betul dari kecik.
HARI-HARI.

Bertahun la jugak kan belajar sebut R dengan betul.
Pernah satu hari saya cakap kat abah macam takkan berjaya je nak dapat sebut R dengan betul macam orang lain.
Abah marah.
Katanya, kamu mesti berlatih. Mesti boleh.
Kalau tak, kamu mengaji nanti makhraj tak tepat.

Okay fine.
Layan jela abah kan dok sebut lah R sejam setiap hari.

Satu hari tu practise macam biasa.
Sebutla agh, agh, agh, agh, agh , R.

Gulp!
Macam saya tersebut R yang betul je tadi.
Sebut lagi lah kan.

R.
R.
R.

Akhirnya dapat juga sebut R !
Cuba 'ro' pulak lah.
RO. RO. RO.

Saya nampak abah senyum je.
Terus dia sambung tengok tv membiarkan saya yang jakun sebut R dan RO.

Kalau tak dipaksa, agaknya sampai sekarang lah pelat R.

6 comments:

  1. hoi2...dapat ilham nak berblog daripada 'bincang2' kat kedai kopi malam tadi ke???
    aku dah besar2 ni blaja dari lady gaga je

    ReplyDelete
  2. hahahaha..ko pelat r mase kecik upenye.. haha 8)

    ReplyDelete
  3. ehh..kite sama la wawi..
    ak pun pelat dulu..org klntan kata "telo"..
    xleh sbt r dgn btul..
    org suggestkan ak praktis "krrrrrr"
    mcm pggl ayam nk bg makan..
    n alhmdulillah,berhasil...hee

    ReplyDelete
  4. haha..brape lme ek kamu blaja sebut r? hehe..coz sye own pelat gak..x sanggup ar asyik d'perli..!!!!!!!!

    ReplyDelete
  5. @faziera: bertahun la jugak.
    practise la hari2.
    sehari 2 jam ke.
    cube getarkan lidah kat lelangit.
    chaiyo chaiyo !

    ReplyDelete